مکان نما  >>   صفحه اصلی  /  آرشیو اخبار  /  مشروح خبر
کمينه مشروح خبر
1396/11/8
   
  معاون حمل و نقل شهرداری تهران در صحن علنی شورا تاکید کرد: درنظر گرفتن سقف 103 هزار ورود روزانه در طرح ترافیک جدید
   
   

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ؛ " پورسیدآقایی " در چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تشریح جزئیات طرح ترافیک جدید شهرداری تهران و بررسی تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران، گفت: قطعا برای همه روشن است که وضع فعلی طرح ترافیک نه برای آلودگی هوا و نه برای ترافیک شهر تهران مثمرثمر نبوده است و همچنین با اهداف خودش کاملا فاصله گرفته است. وی افزود: ظرف سال‌های گذشته مداوم به سهمیه‌های مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک افزوده شده است به شکلی که در مدیریت شهری گذشته 42 درصد به این سهمیه‌ها افزوده شده در حالیکه هیچ امکان جدید در این محدوده ایجاد نشده است. وی با بیان اینکه گزارش‌های زیادی از مطالعات انجام شده بر روی سایر شهرهای دنیا بدست آوردیم و طی ماه‌های گذشته و در دوره مدیریت جدید با یک کار سنگین مطالعاتی بازنگری این طرح را آغاز کردیم گفت :معتقدم طرح جدید ، ترافیک هیته مرکزی شهر ار تا حدود 20 درصد کاهش خواهد داد . وی با تاکید بر تغییرات انجام شده در طرح ترافیک جدید نسبت به پیشنهاد اولیه گفت: ایده اصلی این طرح کنترل میزان ترافیک ورودی به محدوده مرکزی شهر با روش نرخ گذاری است. بر همین اساس ایده اصلی و اولیه ما این بوده که با قیمت‌هایی که امروز توسط اعضای شورا تعیین و تصویب می‌شود در این محدوده تقاضای ورود را کاهش دهیم. معاون شهردار تهران تاکید کرد: نرخ‌ها قبلا در مطالعات و بررسی‌ها نظرسنجی شده بود که ما آنها را به روز کردیم و پس از مدلسازی و در نظر گرفتن نرخ تورم به قیمت‌های امروز رسیدیم. لذا در صورت تصویب قیمت‌های پیشنهادی میزان تقاضا تا 20 درصد نسبت به گذشته برای ورود به محدوده کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب عملا برای بسیاری از افراد صرف نمی‌کند که این میزان هزینه را برای ورود به محدوده پرداخت کنند و به سراغ استفاده از راه‌های جایگزین می‌روند. وی تاکید کرد: ظرف یک ماه گذشته هیچ روزی وجود نداشته که بیش از 7000 تقاضای روزانه برای خرید مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در ساعات اوج ترافیک وجود داشته باشد. لذا معتقدیم رقم 40 هزار تومان موجود فعلی بازدارنده است منتهی نگرانی که در وزارت کشور پلیس و استانداری وجود داشت این بود که اگر مطالعات ما درست نبوده باشد و ترافیک در این محدوده کنترل نشود، چه تبعاتی در بر خواهد داشت که من ضمن توضیح طرح از آن دفاع کردم. وی ادامه داد: با توجه به نظرات دوستان در وزارت کشور و پلیس مقرر شد سقف 103 هزار ورود به محدوده را اعمال کنیم. این در حالیست که سقف 103 هزار ورودی در مقابل 129 هزار سهمیه‌ای است که قبلا برای ورود به محدوده طرح ترافیک داده می شد. مجبور شدیم بخشی از 103 هزار سقف تعیین شده را به کسانی که اضطرار حضور در محدوده را دارند و باید در هر صورت بتوانند به محدوده وارد شوند، بدهیم که از این رقم 40 هزار تا در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و 63 هزار جواز دائمی نیز می‌دهیم که به افرادی که اضطرار حضور دارند اما مکانیزم قیمت برای آنها به همان شکل تعیین شده برای عموم است که روزانه باید 36 هزار تومان پرداخت کند. این باعث می‌شود بسیاری از این افراد وارد طرح نشوند چرا که کشش قیمت ندارد. پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه اصل طرح سر جای خود باقی است، افزود: ما به طور روزانه بیش از 100 هزار متقاضی ورود نخواهیم داشت و قطعا با قیمت‌هایی که به تصویب اعضای شورا خواهد رسید از این سقف تجاوز نخواهیم کرد. وی تاکید کرد: در وزارت کشور در عالی‌ترین سطوح این طرح مورد توافق و نظرسنجی قرار گرفته، همین موضوع در مورد استانداری و پلیس هم انجام شده، لذا جمع کردن طرحی که از طرفی باید در شورای ترافیک شامل وزارت کشور، پلیس و استانداری به تصویب برسد و از طرف دیگر در شورای اسلامی شهر تهران و ایجاد اتفاق نظر برای این طرح کار بسیار بزرگی بوده و می‌تواند به عنوان یک افتخار برای شورا و شهرداری قلمداد شود. این طرح کاهش آلودگی هوا را همراه دارد و برابری احتمالی را ایجاد می‌کند و همه بر اساس نظم منطقی و با شاخص ساعت ورود به محدوده و میزان آلایندگی خودرو عوارض پرداخت می‌کنند. معاون شهرداری تهران تاکید کرد: این طرح اهداف اصلی خود را حفظ کرده و نظرات همه دستگاه‌ها را کسب کرده است. متاسفانه برخی اظهار می‌کنند مطالعات کافی بر روی این طرح انجام نشده اگر نبوده چگونه توانسته بود موافقت همه دستگاه‌ها را جلب کند. در جلسه‌ای استاندار تهران اعلام کردند که اگر همه دستگاه‌ها نیز امضا کنند تا زمانی که اثبات نشود که این طرح موجب کاهش آلودگی ترافیک در سطح شهر تهران می‌شود استانداری آن را امضا نخواهد کرد اما نهایتا پس از توضیح و اثبات مزایای این طرح برای استاندار با آن موافقت کردند.

  نظرات