مکان نما  >>   صفحه اصلی  /  آرشیو اخبار  /  مشروح خبر
کمينه مشروح خبر
1396/7/19
   
  پورسيدآقايي: مردم نقش اصلي در حل مشکل ترافيک دارند/ فعاليت‌هاي ماندگار فرهنگي را جايگزين کارهاي نمايشي مي‌کنيم
   
   
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: «مباحث فرهنگي نقش اساسي در حل مسائل ترافيکي تهران دارد اما در اين مسير بايد از کارهاي نمايشي پرهيز کنيم و با انجام فعاليت‌هاي عميق و ماندگار در ارتقاي فرهنگ ترافيکي شهروندان تاثيرگذار باشيم.»

به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل وترافيک، محسن پورسيد آقايي در نخستين نشست خبري با اصحاب رسانه بر تعامل بيش از پيش با خبرنگاران در موضوعات ترافيك تاكيد كرد و گفت: معتقدم ارتباط با رسانه ركن اصلي پيشبرد اهداف بوده و رسانه ها نقش موثري در توسعه فرهنگ ترافيك دارند.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران ترافيك را اصلي ترين چالش زندگي شهري دانست و تصريح كرد: ترافيك و به تبع آن آلودگي هوا زندگي شهروندان را تحت تاثير قرار داده است. وضعيت ترافيك و امكانات حمل ونقل شهر تهران كافي و مطلوب نيست، لذا اقدامات زيادي در دستور كار قرار گرفته است.

استفاده از تجربيات جهاني،توسعه حمل ونقل عمومي و ارتقاي فرهنگ ترافيک؛راهکار کاهش الودگي هوا و ترافيک
وي با بيان اينکه ترافيک و آلودگي هوا تنها مشکل شهرتهران نيست بلکه بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا وضعيتي مشابه و حتي بدتر از اين شهر داشته اند، گفت: با برنامه ريزي دقيق واستفاده از تجربيات جهاني توسعه حمل و نقل عمومي و ارتقاي فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومي مي توان ترافيک و آلودگي هواي تهران را کاهش و مديريت کرد. قطعا در چهارسال تهران شهري نمونه نمي شود اما اگر برنامه ريزي ها و سياست ها در جهت صحيح هدف گذاري شوند، با استفاده از تجربيات جهاني و تکنولوژي هاي دنيا به نتيجه خواهيم رسيد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه به نقش آي.تي در مديريت ترافيک اشاره کرد و گفت: به طور حتم آي.تي در برنامه ريزي هاي حمل ونقل و ترافيک شهرتهران جايگاهي ويژه خواهد داشت .
پورسيدآقايي با تاکيد براينکه درمقابل وقت مردم مسئوليم و نسبت به تمامي مشکلات شهروندان که در ترافيک و حوادث ، آلودگي هوا و حتي در ابعاد اجتماعي مسووليت داريم، گفت: رنج مردم رنج ماست به همين منظور حتما در اين سال ها تلاش خواهيم کرد که مشکلات شهروندان را برطرف کنيم.
وي با بيان اينکه ازمن سوال شد آيا بابت وضعيت ترافيک هم عذرخواهي مي کنيد، اظهارداشت: حقيقت اين است که وضعيت ترافيک تهران طوري است که بايد با برنامه ريزي دقيق و استفاده از تکنولوژي هاي روز دنيا مديريت شود.

کاهش 21درصدي ترافيک با شناور شدن ساعت کار در نيمه نخست مهرماه
پورسيدآقايي درادامه به وضعيت ترافيکي دو هفته نخست مهرماه سال جاري اشاره کرد و گفت: گرچه 2درصد مجموع ترددهاي شهري بيشتر از سال گذشته ثبت شده است، اما شاخص کيلومتري ترافيک شريان هاي پايتخت طي دو هفته نخست مهرماه به واسطه شناور شدن ساعات کاري و همکاري شهروندان در مديريت زمان سفرهاي خود 21 درصد کاهش داشته ايم.
وي با بيان اينکه در روز اول مهرماه وضعيت ترافيک صبحگاهي پايتخت بسيار مناسب بود به طوري که 23 درصد کاهش ترافيک کيلومتري شريان هاي پايخت را شاهد بوديم، اذعان داشت: متوسط روزهاي دوهفته نخست در صبحگاه 21 درصد بوده است. اين در حالي است که ترافيک عصرگاهي پايتخت به واسطه تداخل ترافيک عصرگاهي با ترافيک هيات هاي مذهبي نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است.

رضايت 90درصدي شهروندان از خدمات سرويس هاي آزمايشي مدارس درمناطق4و8
پورسيدآقايي در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح استقبال از مهر 96 تصريح کرد: در سال جاري سرويس مدارس شرکت واحد به صورت آزمايشي در دومنطقه 4 و8 راه اندازي شد که مختص دانش آموزان بود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تاکيد کرد: طي دو هفته گذشته و با خدمات رساني اين سرويس ها نتايج خوبي حاصل شده است به طوري که ميزان جابه جايي و استفاده از سرويس مدارس به ميزان 2هزار و 500 دانش آموزان بوده است که بالغ بر 90 درصد رضايت مندي شهروندان را در پي داشته است.

خطوط سرويس مدارس شرکت واحد توسعه مي يابد
وي با تاکيد بر اينکه خطوط سرويس مدارس شرکت واحد را در باقي مسيرهاي پايتخت توسعه خواهيم داد، ادامه داد: طرحي ويژه دانش آموزان در دست اجراست با اين مضمون که کارت ويژه دانش آموزان با تخفيف 50درصدي و به نام شخص و مشخصات شخص دانش آموز صادر مي شود. به طوري که هر گاه دانش آموزان از اين کارت بليت استفاده کنند براي والدين دانش آموزان پيامکي ارسال مي شود که فرزندتان درتاريخ و ساعت مذکور سوار خط شده است . اين اقدام امنيت اجتماعي خواهد داشت .
وي در ادامه با اشاره به رشد 8 درصدي جابه جايي مسافر در خطوط متروي تهران اظهارداشت: به رغم اينکه ناوگان ما توسعه اي نداشته است اما شاهد افزايش تقاضاي مسافران در استفاده از مترو بوده ايم که اين مهم نشانگر لزوم تقويت و توسعه ناوگان مترو است.

کاهش سرفاصله حرکت قطارهاي مترو با تجهيز ناوگان
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينکه اولويت ما به منظور مديريت ترافيک پايتخت توسعه مترو خواهد بود، گفت: حتما توسعه ناوگان و کاهش سرفاصله حرکت قطارها در اولويت قراردارد . بايد به 3 دقيقه فاصله حرکت قطار در ايستگاه هاي مترو برسيم .
وي با اشاره به خطوط جديد در حال ساخت مترو گفت: اولويت ما تامين ايمني خطوط و افزايش عملکرد بهره برداري از آنهاست.
به گفته پورسيدآقايي به جاي افزايش کميت و تعداد ايستگاه و خطوط در توسعه ناوگان ريلي تهران تجهيز ناوگان و افزايش بهره وري از خطوط مترو در دستور کار قرار دارد.
وي در ادامه از توقف نصب پارکومترهاي جديد در شهر تهران خبرداد و گفت: به منظور توسعه 15 هزار فضاي پارک ماشين مناقصه اي برگزار شده بود که پارکومترهاي فيزيکي در حاشيه خيابان ها نصب شوند که اکنون دستور توقف مناقصه و اجراي پارکومترها داده شده است.

اولويت درحوزه مترو افزايش کيفيت است نه کميت
معاون شهردار پايتخت ادامه داد: رويكرد ما در اين دوره فارغ از ارتقا سخت افزاري خطوط مترو بوده و به دنبال افزايش كيفيت خدمات رساني و ارتقا عملكرد بهره وري خواهيم بود. در عين حال توسعه سخت افزاري مترو نيز در خلال تامين ناوگان صورت مي گيرد. به عنوان مثال خط 6 مترو اكنون به لحاظ سخت افزاري تكميل شده اما به لحاظ تجهيزات زير ده درصد تجهيز شده است، بنابراين خط 6 مترو پس از تامين ناوگان مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي تصريح کرد: اينكه قطار خط ديگري را صرف راه اندازي خطوط جديد مورد استفاده قرار دهيم حتماً بهره وري مناسب از توسعه مترو را به دنبال نخواهد داشت.
معاون شهردار تهران در ادامه بر لزوم ارتقا كميت و كيفيت تاكيد كرد و گفت: هنوز بسياري از ايستگاه هاي مترو فاقد حداقل امكانات ازجمله پله برقي هستند كه اين امر كيفيت استفاده از مترو را كاهش داده است

تعيين ايمني خط7 با تشکيل کميته ويژه طي دو هفته آينده
وي به وضعيت ايمني خط7 مترو که مورد انتقاد اعضاي شوراي شهر نيز بود اشاره و اظهارکرد: برخي از دوستانمان در شورا معتقدند که خط 7 ايمني لازم را ندارد و حتي پيشتر از حضور ما در شهرداري گزارش‌هايي در اين خصوص منتشر شده و وزارت کشور نيز اين موضوع را اعلام کرده بود اما واقعيت اين است که نياز به کار کارشناسي دارد به همين منظور هيات کارشناسي درخصوص تعيين ايمني اين خط تشکيل شده و ظرف دو هفته آينده اعلام نظر خواهند كرد. چنانچه نظر هيات کارشناسي، ايمن‌سازي باشد، اين خط تعطيل و ايمن‌سازي انجام خواهد شد.

استفاده از اپليکيشن به جاي پارکومتر ها براي مديريت تعرفه فضاي پارک
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران بابيان اينکه به جاي پارکومتر به صورت نرم افزاري و از طريق اپليکيشن پرداخت تعرفه پارک مديريت خواهد شد، گفت:اين طرح طي سال جاري عملياتي خواهد شد .
وي در ادامه به اولويت هاي برنامه هاي خود در معاونت حمل ونقل وترافيک اشاره کرد و گفت: بايد از طريق اصلاح روش هاي تامين منابع مالي توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي را دنبال کنيم. اکنون 3 هزار دستگاه خطوط شهر تهران فرسوده است که بايد نوسازي ناوگان اتوبوسي پايتخت در دستور کار قرار بگيرد. همچنين نوسازي تاکسي ها و تزريق تاکسي هاي برقي وهيبريدي به ناوگان حمل ونقل عمومي شهر تهران طي سال جاري در دستور کار قرار دارد .
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات اخير شهردار تهران در خصوص بررسي بدهي دولت به شهرداري گفت: اينكه شهرداري از دولت طلب دارد با دو رويكرد حسابداري و گفتاري قابل بيان است. براساس رويكرد حسابداري، دولت هر سال بودجه اي مصوب مي كند و اينكه به هر دليلي نتواند طي سال بودجه مصوب را پرداخت كند به عنوان بدهي به حساب نمي آيد.
به گفته وي بودجه دولت، سالانه منعقد مي شود و برابر قوانين بودجه چنانچه طي سال، مبلغي از آن پرداخت نشود، منتفي تلقي مي شود و آنچه كه دکتر نجفي شهردار تهران اعلام كرد نيز بر اين سيكل ارايه شده است.

پرداخت سهم شهرداري از بودجه دولت؛ به زودي
پورسيدآقايي از جلسه شب گذشته هيات دولت مبني بر پرداخت بودجه سال جاري به شهرداري خبر داد و گفت: مقرر شده بودجه 6ماه نخست سال جاري در رديف هاي حمل و نقلي، اعم از يارانه بليت مترو و اتوبوس و سهم 50 درصدي دولت در توسعه حمل و نقل عمومي به زودي پرداخت شود.
وي با بيان اينكه به طور حتم فضاي تعامل بهتر در پيشبرد اهداف شهرداري تاثيرگذار خواهد بود، تصريح كرد: پيرو وعده دولت در تامين 2هزار دستگاه واگن، اخيرا مناقصه خريد 672 دستگاه واگن مترو برگزار شده و به زودي به مرحله تامين خواهد رسيد ، اما اينكه چه زماني واگن به دست ما برسد، مشخص نيست.

ارايه پيشنهاد شناور شدن ساعت كار در طول سال به شهردار تهران
وي در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در خصوص هزينه پويش «از خودمان شروع کنيم» و بازخورد آن در ارتقا فرهنگ ترافيك گفت: اين پويش در دوره من صورت نگرفته و نمي توانم آن را نقد كنم. علاقه اي هم به ارزيابي عملكرد مديران گذشته ندارم، اما فارغ از موضوع هزينه اين پويش كه مطرح كرديد، معتقدم آموزش هاي فرهنگي نقش موثري در ارتقا فرهنگ ترافيك دارد كه البته نبايد به عنوان شعار به ان نگاه شود.
پورسيدآقايي از ارايه پيشنهاد شناور شدن ساعت كار در طول سال به شهردار تهران خبر داد و گفت: پيشنهادي با مضمون از خودمان شروع كنيم مبني بر شناور شدن ساعات كار به دكتر نجفي ارايه كرده ام.
وي ادامه داد: آموزش هاي فرهنگي به دور از حركات شعاري و نمايشي به صورت جدي دنبال خواهد شد.
معاون ترافيک شهرداري تهران در ادامه از بازنگري طرح خطوط حمل و نقل پايتخت خبر داد و گفت: طرحي بر مبناي خطوط جديد تراموا، مترو و بي.آر.تي در دست مطالعه است كه با تصويب شوراي عالي ترافيك ملاك برنامه ريزي در خطوط حمل و نقلي پايتخت خواهد بود.

تعيين ايمني خط7 با تشکيل کميته ويژه طي دو هفته آينده
وي به وضعيت ايمني خط7 مترو که مورد انتقاد اعضاي شوراي شهر نيز بود اشاره و اظهارکرد: برخي از دوستانمان در شورا معتقدند که خط 7 ايمني لازم را ندارد و حتي پيشتر از حضور ما در شهرداري گزارش‌هايي در اين خصوص منتشر شده و وزارت کشور نيز اين موضوع را اعلام کرده بود اما واقعيت اين است که نياز به کار کارشناسي دارد به همين منظور هيات کارشناسي درخصوص تعيين ايمني اين خط تشکيل شده و ظرف دو هفته آينده اعلام نظر خواهند كرد. چنانچه نظر هيات کارشناسي، ايمن‌سازي باشد، اين خط تعطيل و ايمن‌سازي انجام خواهد شد.

  نظرات