مکان نما  >>   صفحه اصلی  /  آرشیو اخبار  /  مشروح خبر
کمينه مشروح خبر
1396/3/23
   
  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آئین بهره برداری از خط 7 مترو مطرح کرد:
   
   

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ساخت 100 کیلومتر مترو را به صوت همزمان یک رکورد جهانی دانست و گفت: اکنون می توان با افتخار اعلام کرد صنعت مترو، یک صنعت ایرانی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ دکتر مازیار حسینی در مراسم افتتاحیه 22 کیلومتر از خط 7 مترو که با حضور شهردار تهران، فرمانده قرارگاه خاتم انبیاء، اعضای شورای شهر، شهرداران و شهروندان برگزار شد؛ با بیان این مطلب افزود: تنها 8000 نفر در مراحل ساخت خط 7 مترو فعالیت می کنند که از تک تک کارگران، تکنسین ها و مهندسانی که در اجرای این پروژه فعالیت کردند؛ تشکر می کنم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه فعالیت در زیر شهر تهران بسیار سخت و دشوار است؛ ادامه داد: بارها در خدمت دوستانی در زیر زمین و در شرایط بازدید از مراحل ساخت مترو بودیم که بعد از گذشت چند دقیقه هوای زیر زمین و تونل های مترو را نتوانستند تحمل کنند و از ادامه بازدید منصرف شدند؛ این در حالی است که دوستان مترو شبانه روزی در زیر زمین فعالیت می کنند؛ آن هم در زمانی که خاک ریزش دارد  و سطح آب های زیر زمینی بالا بود و خطرات زیادی در زیر زمین وجود دارد.

وی بیان کرد: امروز 22 کیلومتر از خط 7 مترو به بهره برداری می رسد؛ این در حالی است که همزمان 100 کیلومتر مترو در تهران در حال ساخت است.

مازیار حسینی با اشاره به اظهار شگفتی مجامع بین المللی و کارشناسان مطرح از ساخت همزمان 100 کیلومتر مترو در تهران به صورت همزمان یادآور شد: سال گذشته در سخنرانی ای که در جلسه کمیسیون حمل و نقل اروپا انجام دادم؛ مطرح کردم که در تهران 100 کیلومتر مترو به صورت همزمان با 70 ایستگاه در حال ساخت است. همه از انجام این کار تعجب کردند و تقریبا از نگاه اغلب اعضای حاضر به عنوان رویدادی بی سابقه در حوزه ساخت و ساز مترو و پروژه های عمرانی مورد اشاره قرار گرفت.

به گفته وی؛ اولین سوال آنها این بود که با وجود تحریم های بین المللی شما چگونه توانسته اید منابع مالی اجرای این کار را تامین کنید؟ وقتی شما برای کارشناسان اروپایی از ساخت 100 کیلومتر مترو صحبت می کنید، برای آنها تامین هزینه و شرایط ساخت این میزان خط مترو غیر قابل باور است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه ما این 100 کیلومتر خط مترو را به صورت  یکجا ساخته ایم؛ تاکید کرد:  در طول 2 سال گذشته 100 کیلومتر مترو در زیر  شهر تهران با 70 ایستگاه احداث شده است که  به تدریج این ایستگاه ها و خطوط به بهره برداری می رسد.

وی با تاکید بر اینکه مابقی ایستگاه های خط 7 مترو به تدریج افتتاح و در اختیار هروندان قرار خواهد گرفت؛ گفت: برخی این سوال را مطرح می کنند که این 100 کیلومتر خط مترویی که ما به آن اشاره می کنیم؛ کجاها ساخته شده است. باید گفت که طول خط 7 مترو 32 کیلومتر است و طول خط 6 نیز با احتساب 6 کیلومتر توسعه این خط از دولت آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع)  به 38 کیلومتر می رسد اگر این دو عدد را با  طول خط 8 مترو که 35 کیلومتر است جمع بزنید؛ به عدد 103 کیلومتر خط مترو در شهر تهران می رسید. این میزان ساخت مترو به غیر ازریل های موازی و شانت ها و به غیر از ترمینال های مترو است.

مازیار حسینی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به احجام به کار رفته در پروژه خط 7 مترو افزود: طول کابل برق فشار قوی ای که در این خط استفاده شده به اندازه فاصله بین دو شهر ارومیه تا بندرعباس است. این در حالی است که 110 هزار متر مربع آرماتوری که در ساخت این خط مورد استفاده قرار گرفته به اندازه وزن 11 برج ایفل است.

به گفته وی؛ حجم خاکبرداری که در این خط انجام شده است 3.250 میلیون متر مکعب است که برابر با حجم 5 عدد تونل رسالت بوده و 1 میلیون متر مکعب بتنی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته 30 برابر بتن مصرفی برج میلاد تهران است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به سختی کار ساخت مترو در زیر زمین تهران ادامه داد: تهران یک شهر کاسه ای است آبرفت در طول 1000 سال  در زیر این شهر جمع شده است. زیر پای ما سنگ است و خاک نیست و  این آبرفت سطح آب های زیر زمینی را بالا آورده است.

به گفته وی؛ یکی از بدترین جاهایی که ما کار کردیم محور خیابان مولوی بود. سطح آب های زیر زمینی در برخی از مناطق شهر تهران بسیار بالا بود و ما در این شرایط کار کردیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در بدترین شرایط زمین شناسی و ژئو مورفولوژی کار کردیم؛ بیان کرد: تمام افتخار ما این است که  تمام این کار از طراحی تا اجرای آن توسط ایرانی ها انجام شده است. ما یک روز وارد کننده تکنولوژی مترو بودیم و الان صادر کننده این صنعت به خارج از مرزهای کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در پروژه خط 7 ما یک کار  کاملا تیمی را تجربه کردیم؛ یادآور شد: تمام هنر شهردار تهران این بود که تمامی بخش های شهرداری به یک تیم منسجم تبدیل کند. بخش های مختلف به ویژه معاونت مالی کمک های ویژه ای را در ساخت این خط کردند از آقای دکتر شریفی تشکر می کنیم که یکی از موثرترین افراد در پیش برد این پروژه بود.

مازیار حسینی تاکید کرد: همه می دانند سال 95 ،سال بد اقتصادی بود و در این سال 4000 میلیارد تومان تزریق نقدینگی به مترو انجام شد . این در حالی بود که کاری که در سال گذشته انجام د؛ دو برابر  هزینه ای بود که در این زمینه انجام شد.

وی با تشکر از همراهی بانک شهر در تکمیل ساخت پروژه خط 7 مترو یادآور شد: از 13 مشاور این کار و شورای شهر تهران که کمک زیادی در اجرای این طرح کردند و شرکت واگن سازی مترو تهران که 3 رام قطار مترو را در اختیار ما قرار دادند را تشکر می کنم.

  نظرات